Bermuda

Ca participant la Atlantic Rally for Cruisers (ARC), am luat startul cu alte 37 de barci din Tortola, Insulele Virgine Britanice, catre Bermuda pe 9 mai. O navigatie de 800 de mile, prima etapa din cele 2.600 de mile pana in Azore, adica traversarea oceanului de la vest la est.
Patru zile am fost dusi de un vant dinapoia traverului, cu barca cat de cat orizontala si inaintand cu 6 noduri in directia corecta. Sorin si Gabi s-au intrecut in pregatirea unor mese gustoase cu provizii inca poaspete. Marea realizare in Guadeloupa, pe langa reparatii curente si vopsea anti-vegetativa, a fost montarea unei sine cu niste "clesti" pentru fixarea oalelor pe aragaz, de mare folos pe mare agitata.


In ultimile doua zile insa ni s-a pus un vant fix din prova, de 20-25 de noduri. Am mai mers noi cu vele, mai o volta, mai o capa asa ca ultima suta de mile am facut-o cu motorul. Aveam sa descoperim ca filtrele decantoare separau o cantitate de apa cam de jumatate de litru la 6 ore de mers cu motorul. In Martinica rezervorul de motorina s-a umplut cu apa de mare (asta este o alta poveste) insa il golisem si il lasasem gol peste iarna asa ca aparitia apei in rezervor era o problema serioasa. Anticipez un pic: dupa Bermuda, pana in Portugalia, nu a mai aparut nicio picatura de apa in filtre. Aveam sa aflam ca si altii au avut aceeasi problema, singura explicatie fiind ca am primit, ca bonus, la un plin cu motorina si cativa litri de apa in Tortola.
Primele 4 zile am mers numai cu vele, hidro-generatorul noaptea si panourile solare ziua au asigurat energie electrica suficienta, fara sa mai fie nevoie sa pornim motorul pentru a incarca bateriile. In prima traversare, de la est la vest, in noiembrie 2014, a trebuit sa incarc bateriile cu motorul in fiecare noapte cateva ore.

Hidro-generatorul Watt&Sea
Am ajuns in golful St. George's Harbour undeva dupa miezul noptii iar cei de la controlul maritim ne-au intrebat de la 50 de mile daca avem o harta dupa care sa ne ghidam. Din fericire aveam pe ploterul Raymarine C80 o harta NAVIONICS detaliata a insulei si care ne-a fost de un mare folos. Intrarea se face pe un canal ingust, Town Cut, balizat, insa mai este un canal care pleaca spre dreapta si noaptea balizele ce clipesc rosu si verde se suprapun, imaginea de pe ploter fiind singurul suport pentru a elimina confuzia. Avand AIS-ul pornit contam si pe o ghidare din partea centrului de control al navigatiei, la o adica. Cu toata neincrederea lui Sorin, am intrat totusi cu bine si la doua noaptea am ancorat in vestul golfului.
Primul contact pe insula l-am avut cu autoritatile pentru formalitatile de intare. Domnul de la ghiseu a intrat cumva in panica pentru ca nici unul dintre noi nu aveam visa de SUA in pasaport. Nu am apucat sa-i spun ca noi mergem spre Europa pentru ca el s-a apucat sa dea telefoane si un sfert de ora am asteptat pana cand, usurat, mi-a comunicat ca nu este nicio problema si ne-a stampilat pasapoartele. Ne aflam într-un loc unde vorbești despre continente, nu despre țări.
Am fost indrumati de catre Jack din comitetul ARC-ului catre St.Georges Dinghy and Sports Club unde am cazat-o pe Batrana Doamna.

St.Georges Dinghy and Sports Club
Insula este de origine vulcanica, o eruptie ce a avut loc in intinsa campie de pe fundul oceanului a format un munte de aproximativ 4.800 de metri pana la suprafata apei. Vulcanul s-a stins acum 30 de milioane de ani, actuala forma fiind data de eroziunea vanturilor si a valurilor. Pe pantele din imediata vecinătate a suprafeței sunt risipite foarte multe stanci care, pe mare liniștită, nu se văd. Pe vânt puternic și valuri mari prezența lor este tradată de brizanți ceea ce le face vizibile, putand fi evitate de către navigatori.
Daca mai adaugam si recifurile de corali avem un raspuns de ce in jurul insulei cu o lungime de 25 km si o latime maxima de 5 km avem in jur de 300 de epave din toate timpurile.
Insula a fost descoperita de spaniolul Juan de Bermudez in 1503, colonizarea ei incepe cu naufragiul corabiei "Sea Venture" la sfarsitul lui iulie 1609. O flota formata din sapte corabii a parasit portul Plymouth cu destinatia Jamestown, Virginia, prima asezare din America a colonistilor britanici. Orasul avea sa fie capitala coloniei pana in 1699 dupa care a intrat in declin, astazi fiind doar o destinatie turistica.
"Sea Ventura" a fost prima corabie construita fara doua punti, tunurile mutandu-se pe puntea superioara. In acest mod s-a putut amenaja spatiu pentru colonisti, insa a slabit rezistenta corpului navei. După mai multe zile petrecute într-o puternică furtuna, probabil un uragan, în dimineata zilei de 25 iulie apa ajunsese la 2,7 m in cală, amiralul Sir George Somers, aflat la carmă, a eșuat intenționat corabia pe un recif, toți cei 150 de oameni si un cățel au ajuns teferi pe țărm.



Folosita ca baza maritima permanenta de catre marina regala, insula a jucat un rol important in razboiul de independenta al Americii. Aflata pe ruta catre Caraibe dinspre Canada, a fost un nod important atat comercial cat si militar. In al doilea razboi mondial a fost un punct de supaveghere a convoaielor transatlantice formate din sute de nave de aprovizionare pentru frontul impotriva germaniei naziste.

St. George
Pe insula nu se pot inchiria masini, singura oferta este de scutere asa ca am inchiriat doua pentru a da un tur de la un capat al altul. Prima oprire, St. George, un oras foarte curat si bine organizat, mai ales ca veneam din Caraibe unde lucrurile mai lasa de dorit. Bermuda are unul dintre cele mai mari venituri pe cap de locuitor din lume, undeva la la 85.000 de fata de aproape 40.000 USD Germania sau 53.000 USD Statele Unite. Veniturile sunt realizate in principal din turism si servicii financiare. Aceasta poate explica starea de bine a orasului, cu strazi si cladiri impecabile.
Primul lucru care m-a surprins a fost culoarea acoperișurilor, de un alb imaculat. Toate casele, clădirile oficiale și hotelurile aveau acoperișurile ca o coală de hârtie. Aveam să aflu că pe insulă nu există nicio sursă de apă potabilă și singurul mod de a-ți procura apa de băut, cel puțin în trecut, era să colectezi apa de ploaie de pe acoperiș. Dacă mergi in vizita la cineva și vezi că acoperișul nu este prefect curat, e bine să eviți apa oferiă de gazdă. Astăzi poți cumpăra apă potabila obțiută prin  desalenizare însă prin prețul transportului este descurajată aceasta opțiune.
Am inceput vizitarea orasului din King's Square, centrul si inima orasului. Aici se afla primaria, o cladire ridicata in 1782 unde  consiliul local inca tinandu-si aici sedintele. Pe coltul de nord-vest se afla Bermuda National Trust Museum unde poti vedea mai multe filme o macheta detailata a corabiei "Sea Ventura" si un film de 12 minute care iti povesteste istoria de patru veacuri a insulei.

Town Hall
Undeva in spatele pietii se afla una dintre cele mai vechi case de pe insula, Bridge House, construita in 1707. Casa apartine astazi de National Trust Museum, adapostind un apartament de protocol si o galerie de arta.

Bridge House
O atractie o constituie si Biserica Neterminata, inceputa in anul 1874, cand o puternica furtuna a distrus biserica St. Peters Church construita acum patru sute de ani si pastratoarea multor artefacte ale istoriei locurilor. Dupa cum ii spune si numele, biserica nu a fost terminata fiind doar reparata acum cativa ani pentru a oferi siguranta vizitatorilor.

Unfinished Church
In drumul nostru cu scuterele catre capitala insulei, Hamilton, am facut un popas Tucker's Town, aflat pe coasta de est a insulei. Numele ne-a insus in eroare, orasul fiind format din case raspandite pe mare intindere, asezate pe malul oceaului, cu barcile trase la ponton. O zona exclusivista, cu un imens teren de golf cu 18 gauri. Exista peste zece cluburi de golf, o destinatie preferata de americanii bogati din New York aflat la 1000 de km distanta. Doua ore de zbor cu jetul personal pentru un week-end linistit.


Hamilton este capitala insulei din anul 1815, orasul St. George pierzând atunci acest privilegiu.  Orasul este un adevarat nod de comunicații, aici se afla portul comercial, terminalul de ferry-uri si autogara. Urmând malul apei, strada Front Street reprezinta  viața și sufletul orașului. Ea este artera comercială și de business cea mai importantă a capitalei, cu o viață dinamica dată de restaurantele populare sau exclusiviste, magazinele de bijuterii sau de souveniruri, sedii de bănci sau societăți de asigurări.

Hamilton
Aici am gasit un super-market de unde am facut ceva cumparaturi pentru drmul catre Azore, la preturile zonei. Tot aici ne-am intalnit cu compatrioata noastra Carmen care locuieste aici cu sotul ei, cetatean german, angajat la o mare firma de asigurari. Ea ne-a ajutat mai tarziu cu transportul proviziilor serioase, apa  si alte bauturi, la bordul batranei doamne.
Am pornit către sudul insulei, trecând pe lângă plaje care de care mai frumoase si spectaculoase, intinderi de nisip cu nuanțe roz, străjuite de stânci sau apărate de recifuri și umbrite de palmieri.

Sinky Bay Beach
Punctul final al calatoriei a fost Royal Naval Dockyard, aflat la capatul mici insule Irlanda. Odata cu castigarea independentei de catre tanarul stat american, britanicii au pierdut toate porturile aflate pe coasta de est asa ca s-au vazut nevoiti asa ca Bermuda a devenit baza pentru Royal Navy.

Royal Naval Dockyard
Constructia docurilor a inceput in anul 1809, foarte multi muncitori murind din cauza frigurilor galbene. Baza a fost operationala pana in dupa al doilea razboi monndial cand a fost dezafectata. Dupa 1995, la King's Wharf, incep sa acosteze marile nave de coaziera asa ca zona incepe sa se dezvolte intens, orientata catre mass-tourism. In 2009 se mai adauga si Heritage Wharf pentru a permite acostarea a doua pasagere in acelasi timp. Au aparut magazinele de souveniruri, baruri si restaurante si a fost construit National Museum of Bermuda.

King's Wharf
 Aici am reusit sa imi uit cardul la ospatar si l-am recuperat dupa o ora de la casa. Mi-au spus ca in fiecare zi se uita cel putin un card. De, frumusetile locului iti fura mintea!
Noapte urmatoare unul din pacheboturile vazute si fotografiate de mine a esuat in apele mici ale refluxului. Odata cu fluxul, a inceput sa pluteasca din nou si a pornit nevatamat.
De aici am luat un ferry care ne-a dus cu scuter cu tot inapoi in Hamilton.
Așa am avut ocazia să văd catamaranele Oracle si Artemis antrenându-se pentru America's Cup pentru ediția din 2017 care va fi gazduită de Bermuda.


Intorsi la barca am continnuat pregatirile pentru traversarea Atlanticului de la vest la est, prin Azore, catre batranul continent. Aveam in fata 1.800 de mile cu o vreme schimbatoare, caracterizata de lipsa vantului in perioada aceasta a anului. Cu toate acestea, cu o saptamana inainte fusese o puternica furtuna langa Azore, o furtuna in care o fetita s-a inecat dupa ce catamaranul pe care era cu parintii ei s-a rasturnat.

Startul ARC Europe 2015
Pe 17 mai am luat startul catre Azore parasind St. George prin canalul Tower Cut, impreuna cu alte 40 de barci.










No comments:

Post a Comment