06.10
Desteptarea inainte sa sune ceasul.
Azi e zi mare! Vreau sa ajung cu avionul in Germania, la Aero-Expo in Friderichshafen.
Am mai fost cu avionul in Germania, am mai fost si in Turcia dar niciodata singur. Acum trebuie sa fiu si capitan si first officer. Nu-i vorba ca la un avion de aceste dimensiuni sarcinile nu depasesc puterile unui om dar cand esti singur n-ai cu cine presupune ce au vrut controlorii de trafic de la tine.
Avionul cu care am pornit la drum este de constructie germana, fabricat in Ucraina de catre Flight Design.
Are masa masa maxima la decolare de 600 kg, asa ca se zboara cu el cu Private Pilot License. Este cel mai vandut avion la categoria Light Sport Aircraft in Statele Unite si anul trecut a obtinut certificarea de European Light Sport, categoria 1, sub 1000 kg. Pentru ca eu l-am cumparat inainte de certificare, avionul zboara bine-mersi cu Permit to Flight, un document emis in baza reglementarilor European Aviation Safety Agency de catre fiecare autoritate nationala din UE. Eu am ales Autoritatea Germana pentru a-mi simplifica viata.
Din acest motiv scrie pe coada lui D-ECZR, cu "D" de la "Deutscheland, Deutscheland uber alles".
La Friederichshafen vine toata lumea din industria lui General Aviation, cam tot ce se ridica de pe pamant sau apa si nu are geamuri multe, asa cum au avionele mari, de linie. Vin vreo 630 de expozanti din vreo 35 de tari anul acesta ca sa arate ce le-a mai trecut lor prin cap sa faca si asta dupa o criza severa care a afectat domeniul rau de tot.
Aceasta expozitie este pentru industria aviatiei ceea ce este Boat Show Düsseldorf pentru lumea barcilor, unde poti vedea tot ce pluteste sau se scufunda.
Am facut bagajul, minimal, si o sa vedeti mai incolo de ce. Nu, nu din cauza avionului, el ia pana la 50 kg de bagaj. Ehe, poti sa pui si un litru de sampon ca nu te mai controleaza nimeni!
Am scos Beagle-ul pe maidan sa vedem ce mirosuri au mai aparut peste noapte dupa care am plecat la Banesti unde imi tin avionul.
Acolo este un mic hangar construit de echipa de acrobatie Iakarii Acrobati, http://www.yak52.ro/piloti.html, adevarati maestrii ai mansei.
Am ajuns la hangar, lumea multa, ca urma sa vina un camion cu o elicie.
Am mai pus niste benzina in rezervoare, vreo 10 litri, restul pusesem cu o seara inainte, adica vreo suta de litri in avion si vreo patru-cinci pe podeau hangarului.
Un avion de acest gen are un motor Rotaxde 100 CP special construit pentru aviatie. Consumul este de aproximativ 16.litri pe ora si daca pui ca intr-o ora ai putea face si 200 km, iese un consum de 8 litri/100km, ca sa comparam cu consumul unei masini. Zic ai putea pentru ca esti la mana vantului.
Daca aplice legea biciclistului pe jumatate, lege care spune ca in orice directie apuci, mergi cu vantul din fata si urci la deal, o sa vezi ca viteza fata de sol poate scadea si la 130 km/ora.
Cand zbori cu avionul, vorbesti de viteza fata de aer si viteza fata de sol. Daca aerul se deplaseaza si el, vitezele se compun astfel ca fata de sol ai viteza ta minus cea a aerului cand iti bate fix din fata (cea mai intalnita situatie conform legii enuntate) sau viteza ta plus viteza aerului cand iti bate din coada (cazuri rare, memorabile).
Am depus planul de zbor pana la Arad unde trebuia sa fiu controlat de politia de frontiera inainte de a iesi din tara, amintinudu-mi cu drag de vara trecuta cum am ratat noi intrarea in Schengen din cauza paruielii politicienilor.
Desi radarul meteo cat si prognoza ma asigurau ca nu exsta niciun nor deaspra patriei, realitatea era alta: crestele muntilor aveau o frumoasa cusma, pufoasa, din nori formati datorita vantului din nord care era de asteptat sa bata pe la Brasov. Amicul meu Catalin, un planorist de exceptie, multiplu campion si instructor de zbor m-a sfatuit sa trec peste nori ca sub ei s-ar putea sa fie o lectie de echitatie, faza galopului.
08.50
Am decolat spre est, oricum vantul era perfect din lateral si am virat pe deasupra orasului Campina, pe Valea Prahovei. I-am comunicat doamnei de la Bucuresti Informare ce intentii am si ea nu a avut nimic impotriva.
Sfatul lui Catalin trebuia urmat pentru ca plafonul de nori cobora pana jos si nu prea aveam cum sa trec pe sub ei asa ca am inceput sa urc, am zis eu, la 8000 de picioare (2400 m).
Am urcat eu ce am urcat si am vazut ca sunt tot sub nori. Am schimbat tinta de altitudine a auto-pilotului la 9000 de picioare. Cand am atins aceasta altitudine aveam pe stanga releul de pe Varful Costila:
Frumos, spectaculos, cum doriti sa-i spuneti insa eram tot sub nori... Am setat 10.000 de picioare, cea mai mare altitudine la care am urcat vreodata. La 10.500 de picioare trece o cale aeriana pe acolo si unde pot intra doar cu permisiunea controlorilor de trafic. Nu a fost nevoie pentru ca la cei 3000 de metri eram peste nori si asa am trecut lantul muntilor Carpatii Meridionali.
Dupa Valea Prahovei, undeva pe deasupra la Codlea am gasit o spartura in nori suficienta ca sa cobor la 4000 de picioare.
Am trecut prin nordul orasului Sibiu, si am descoperit apoi cu legitima mandrie patriotica santierul autostrazii Arad-Sibiu care arata foarte bine, e drept ca din avion.:
Au defiliat maiestos, pana la Arad:
Sebes |
Simeria |
Deva |
Termocentrala Mintia |
Lipova |
Elicia, Aradul si pista 27 la vedere |
11.20
Dupa un zbor de doua ore si jumatate, am pus roata pe pista Aeroportului Arad, un pic cam de sus, fie vorba intre noi.
Am trecut prin filtru ca la orice aeroport, scos cureau, ceasul si portofelul ca sa nu bag explosiv in incinta aeroportului. Partea haioasa este ca avionul nu il trece prin filtru asa ca un AKM, o grenada, ceva le poti lua de acolo dupa ce ai fost controlat si sa pui mana pe strategicul aeroport. Eu le consider reflexe birocrato-sovietice. Apropo, este chiar o hotarare a consiliului local afisata care spune ca nu ai voie sa pozezi sau sa filmezi din exterior aeroportul. Pentru acesti domni urmeaza ca Google Maps sa se inventeze.
Am platit fix 47.47 Euro pentru servicii de handling, taxa de aterizare si mai stiu eu ce. Lumea amabila, draguta, mai ales Oana care mi-a incasat banii.
Am depus doua planuri de zbor ca in primul nu am scris cum stia sa inteleaga doamna de la Otopeni.
Planul de zbor se depune pe Internet la Romatsa si este un sistem conectat cu Eurocontrolul. Pana acum nu am avut niciodata probleme dar toti mai avem si zile proaste asa ca am iertat-o pe doamna care m-a facut sa mai stau o jumatate de ora pe pista.
12.45
Decolez tot catre vest si ma indrept catre punctul de trece a frontierei TEGRI. Schjmb de la Turn la Approach si imi propune sa ma urc la cat vreau eu. Incerc 4000 feet si imi aproba.
Trec granita si schimb frecventa cu Budapest Information Service. Acest serviciu, Flight Information Service(FIS) il au toate tarile apratinand Intenational Civil Aviation Organization (ICAO) si ofera informatii despre traficul din zona in care te afli, informatii meteorologice, informatii despre aeroporturi sau pericole aparute pentru traficul aerian. In acest mod esti tot timpul in contatct cu cineva, fie cu FIS fie cu un Approach sau cu turnul de control al unui aeroport (CTR), In aviatie folosirea initialelor este la loc de cinste si poti chiar sa iti cumperi un catalog cu toate abrevierile folosite. Cred ca nu mai este nevoie sa spun ca aceste abrevieri provin din limba engleza, limba care se foloseste si la navigatia aeriana. In tara de origine, poti folosii si limba materna fara probleme, lucru pe care ungurii il faceau din plin de cum am trecut la ei.
Pot sa spun ca traversarea Ungariei a fost ceva plat, ca si relieful lor. Nu prea am schimbat multe vorbe cu controlorii lor, am mers de la TEGRI direct la ABETI, puntul de iesiredin Ungaria catre Austria.
Poze nu prea am facut, putina pacla iar pentru numele localitatiilor si nemtii sunt invidiosi.
O fabrica chimica cu o paleta interesanta de culori pentru reziduri,
paleta care m-a dus cu gandul la un Combinat de Vopsit Oua (CVO ca sa pastrez stilul din aviatie).
16.30 Local Time
Am aterizat la Wienner Nuestadt dupa ce am ratat prima data.Am facut un Go Around cum se spune, am revenit si m-am asezat linistita pe pamant austriac. Am ratat pentru ca am venit prea sus fata de pista 10 care era in serviciu. Daca inmultim numarul pistei cu 10 va da orientarea ei, in cazul nostru 100 grade, adica un pic SE.Problema este ca la 900 m de pragul pistei 10 este o cale ferata care demarcheaza zona interzisa a unui aeroport militar aflat in vecinatate. venind in tur de pista, intre virajul trei si virajul patru, ultimul inainte de finala, nu am coborat suficient preocupat fiind de la inceput sa vad calea ferata si sa nu trec peste ea in curtea armatei, Domnul de la turn mi-a spus apoi ca poti sa treci, asa un pic, dar nu prea mult. Nu vreau insa sa vad cat inseamana un pic fara a fi pus la sol.
Acelasi domn, inalt, gras si cu un trabuc in gura m-a informat ca trebuia sa trimit un formular inainte ca sa anunte politia de frontiera sa vina sa imi verifice documentele. Pentru ca urma sa ma amendeze cu vreo 30 de euro tot el a dat din mana a lehamite si a hotarat sa nu-i mai anunte.De retinut ca pe site-ul aeroportului www.loan-airport.at ar trebui sa se gaseasca acest formular. Nicio masura de siguranta sau hatarare
a consilului local la aeroport.
a consilului local la aeroport.
Am asigurat avionul pe iarba impotriva vreunui vant puternic, am servit masa dupa care am plecat pe jos la
hotelul "Orange Wings" al carui slogan este "travel easy, sleep orange".
Asa ceva nu am mai vazut: un hotel construit din containere, cu platforme exterioare de acces.
Pretul pornea de la 29 Euro asa ca am platit cu mic dejun cu tot 67 Euro. De ce? Pretul camerei se face functie
de cate camere sunt ocupate, erau 18 camere asa ca asta-i pretul! Doamne pazeste sa fi fost singur...
Camera avea numai o fereastra basculata deasupra usii, dus si toaleta si un minim de mobilier.
Am dormit orange.
No comments:
Post a Comment